„Prodej se. Ukaž. , Nabídni všechno co umíš, oni so vyberou, co potřebují – nikdy nevíš. Ukaž, jaký máš přesah a jak kvalitní uchazeč jsi a co všechno zvládneš!“ Je to opravdu nutné? Opravdu má váš životopis sloužit jako jídelní lístek pro potenciální zaměstnavatele a ať si vybere dle své chuti a co se mu hodí? Já říkám NE! Jaká by tedy měla být správná strategie v životopise?
Co tady najdete...
ToggleNejzásadnější zásady
Životopis by rozhodně neměl být všehochuť naší osobnosti. A co víc, prezentuje naše profesní zaměření, nedělá z nás brouka Pytlíka, ale prezentuje naši expertízu. Možná jste se již setkali s názorem, že není dobré vytvářet univerzální CV, nebo jak já říkám právě „CV Brouka Pytlíka“, dočetli jste se, že je dobré vždy upravit CV na míru pozici, na kterou aspirujete. A je to pravda!
Buďte strategičtí. Téma strategie při psaní životopisu je v mých článcích zmiňované poměrně často a patrně ještě budu. 👀 NADSÁZKA: Personalisti jsou blbí! Neustále se u svých klientů setkávám s všeumělstvím a jsem vlastně ráda, že jsme se již přehoupli z určité skromnosti do tendence „umět se prodat“. Každý obchodník vám ale řekne, že nemůže prodávat zboží všem a že musí znát svoji cílovou skupinu (v našem případě svého potenciálního zaměstnavatele a požadavky na pracovní pozici). Protože, když bude chtít všechno prodat všem, tak nakonec neprodá nikomu nic. Už vidíte paralelu se psaním životopisu? Pokud ano, jste opravdu na dobré cestě.
Personalista a Brouk Pytlík
Nyní, když mám v ruce CV Brouka Pytlíka, tak vám popíšu několik možných scénářů, které mohou nastat:
💭 Vaše CV je dlouhé, personalistu ho nebaví číst a „vyzobávat“ a přemýšlet, co je relevantní k dané pracovní pozici, kterou obsazuje.
💭 Personalista se vašeho všeumělství obává a klade si otázku, zda by vás pozice, na níž nabírá, bavila.
💭 Možná si personalista váš široký záběr vysvětlí tak, že vaše expertíza není nikde dostatečně hluboká a pohybujete se pouze po povrchu, protože toho děláte tolik (paralela s obchodníkem – prodat všechno a všem)
Namísto toho, abyste z vámi nabízeného profesního přesahu benefitovali, tak vám může naopak uškodit. Jak z toho ven? STRATEGIE.
3 zásadní tipy pro jedinečnost vašeho životopisu
👉 Nenechte personalistu vaše dovednosti vyzobávat a naservírujte mu je na zlatém podnose. HR chce na první dobrou najít v CV to, co hledá. Pročítá často desítky životopisů a tak se mu může lehce stát, že přehlédne to, do čeho by se jinak rád zazobl. Proto čtěte dobře popis pracovní pozice v inzerci a nabídněte personalistovi ony průsečíky s vašimi zkušenostmi.
Nechcete být v CV Broukem Pytlíkem? Ozvěte se mi a dáme vaše CV společně dohromady.
👉 S místem v CV opět zacházejte strategicky. Prošpikujte jej relevantními informacemi o vás hodící se na otevřenou pracovní pozici. Pokud někdo hledá např. marketingového specialistu, tak je mu vlastně asi jedno, že pracujete i jako skautský vedoucí. Maximálně se u toho možná zastaví a bude uvažovat, zda budete mít dostatek času na práci u něj (opravdu jsem se s podobnými úvahami setkala), nebo nedej bůh bude mít předsudky nebo špatnou zkušenost se skautem. To si pak neškrtnete. Za mě je to informace navíc a zbytečná a naprosto nestrategická. A místo v CV, které vám tyto informace zabírají byste mohli využít mnohem efektivněji.
👉 Vaše expertíza – berme v úvahu, že se hlásíte na pracovní pozice, které odpovídají vaším zkušenostem. V tom případě byste neměli dát čtenáři vašeho CV vůbec šanci, aby ho myšlenka, zda máte dostatečnou kvalifikaci, napadla. A jsme opět u naservírování informací na zlatém podnose.
Takže buďte :
SPECIFIČTÍ – KONKRÉTNÍ – NAJDĚTE PRŮSEČÍKY A ZVÝRAZNĚTE JE