Opravdu zde chci kopat do vlastních řad? Vlastně ano, ale nebojte, až tako horké to nebude. Chci se podívat kriticky na řemeslo HRistů v oblasti náboru, ale zároveň i nabídnout druhou stranu mince a vysvětlit tak, že zkrátka ani ten nejlepší HR nemůže vědět a znát vše :). A jak s tím vy jako potenciální kandidáti můžete pracovat?
U svých klientů se často setkávám s názorem, že nechtějí do CV vše vypisovat, že je jasné z názvu pozice, co dělali a že chtějí jedno univerzální CV a ať si personalista vybere, co potřebuje a vy jim pak
vše sdělíte na pohovoru… Hmm, kus pravdy na tom je, ale musíte se nejdříve na ten pohovor dostat.
VSTUPENKA NA POHOVOR
Svých klientů, kteří u mě poptávají úpravu CV, se často a detailně doptávám, co opravdu na pozici dělali, aby mi to co nejvíce popsali. Ptám se, jak vypadá jejich běžný pracovní den, s kým spolupracují, s jakými nástroji pracují, co například prodávají (obchod), jaké metriky sledují (finance, marketing, obchod aj.), kdo je jejich klient, co u klienta nejčastěji řeší, s jakými výzvami se potýkají a jak se jim je podařilo vyřešit, co považují za své největší úspěchy, v čem spatřují přidanou hodnotu sebe v dané roli a mnohé další pojící se k nejrůznějším dalším profesím.
Někdy se ptám asi i na možná očividné věci, které jsou profíkovi z oboru jasné. A Proč? Protože personalisté jsou blbí!“ vysvětluji. Vlastně to nemyslím ani nikterak zle vůči svým kolegům, ale odborníci zkrátka nejsme, ale jsme ti, kdo vidí povětšinou kandidátův životopis jako první. I ten nejlepší personalista, který si zjistí maximum o dané pozici, zkrátka nepokryje vše, co odborník z dané branže. A to nemluvím o těch personalistech, kteří tak poctiví nejsou. A věřte, že i těm se může dostat do rukou váš životopis. Co s tím?
Ono je velmi snadné házet vinu na personalistu, že vás nepozval k pohovoru. Nebo, že máte prostě smůlu, že vás nikde nechtějí. Pak se ale začnu ptát, co jste proto udělali, aby vás pozvali? Jak vypadá váš životopis? A když vidím stroze genericky popsanou pracovní pozici, která je jak vystříhlá z encyklopedie profesí 📖, musím se ptát, proč na svém CV více uchazeč nezapracovala. 👀 ŽIVOTOPIS NENÍ JAKO MENU V RESTAURACI.
A dostávám se do kolečka odpovědí, že by přece dobrý personalista měl pozici, kterou nabírá znát, že je přece jasné co dělá např. obchodní zástupce, že není spisovatel a že si to mohou říci na pohovoru.
No jo, ale k pohovoru je třeba se dostat. A ptám se znovu 🎯 „Co je vaším cílem?“ „Chcete se dostat k pohovoru?“ Tak asi budete muset změnit strategii a ovlivnit to, co ovlivnit můžete a udělat proto maximum, protože zkrátka na „blbce“ narazíte 🙄, i když to neplánujete.
Naservírujte personalistovi to nejlepší, co ve vás je na zlatém podnose, nenechte ho na pochybách, že zrovna s vámi se chce potkat.
JAK NA TO?
- Pročtěte si pozorně požadavky na danou pracovní pozici a náplň práce
- Najděte všechny PRŮSEČÍKY 🎯s vašimi zkušenostmi a dovednostmi
- VŠECHNY průsečíky 🎯 zmiňte ve vašem životopise, jsou to klíčová slova, která zaplaví personalistu blahem, že objevil konečně skvělého kandidáta. Představte si, že HR má šablonu na průklepovém papíře a přikládá ji na vaše CV a voilá 🔎.
- Tato klíčová slova zvýrazněte, ať je prostě nepřehlédne
- Nezahlťte personalistu informacemi, zkuste se vejít na 1, max 2A4
- Buďte strategičtí. To znamená nejste Ferda mravenec – práce všeho druhu, ale odborník, který nabízí expertízu v oblasti, do níž se hlásí
- Nikdy, ale fakt nikdy v CV nelžete.
„Nejste Ferda mravenec – práce všeho druhu, ale odborník, který nabízí expertízu v oblasti, do níž se hlásí.“