Možná jste o tom už slyšeli. doporučíte svému zaměstnavateli zajímavého člověka na otevřenou pozici a když vše klapne a nastoupí, máte nárok na nějaký ten bonus. Proč to ale společnosti dělají? A má to vůbec smysl?
U velkých společností vůbec není neobvyklé, že mají svůj REFERRAL PROGRAM, který je řízen HR oddělením. Nicméně v nějaké podobě může dobře fungovat i menších, malých společností. Jak ale takový program vlastně funguje?
Jedná se v podstatě o motivační program společností, kdy zapojí do náboru své zaměstnance, kteří mohou doporučit na určitou pozici někoho ze svého okolí, a tím rozšíří možný okruh potenciálních kandidátů. V dnešní době, kdy kvalitní kandidáty nepřehazují personalisté vidlemi, ale musí opravdu velmi pečlivě a mnohdy dlouho hledat, se referral program jeví jako vcelku užitečný nástroj. Důležité ale je dobře znát svoji firmu a motivátory lidí, kteří v ní pracují. Nejčastější model tohoto programu vypadá následovně.
- Na konkrétní volnou pracovní pozici ve společnosti v níž pracuji DOPORUČÍM svého známého, který by se na ni skvěle hodil a zároveň o pozici v této firmě stál. HR nebo potenciální nadřízený zhodnotí jeho profil, pozve jej k osobnímu setkání a v případě, že vše půjde dobře a plácnou si, mám já nárok na nějakou odměnu. Nejčastěji jsem se setkávala s formou finančního bonusu ve fixně stanovené výši, řekněme třeba 10 000Kč. 5 000 dostanu ihned po nástupu svého kolegy, druhou půlku až po uplynutí jeho zkušební doby.
- Nicméně modelů může být mnohem více, např. určité procento ze mzdy nastupujícího kolegy (osobně to hodnotím jako velmi nešťastné řešení, jelikož si tím pádem dokážu vypočítat mzdu svého kolegy a to zkrátka v našem kraji ještě není OK), nebo fixní částka dle typu pozice – jiná pro specialistu, jiná pro manažera, vůbec ale největší odměny jsme zaregistrovala za doporučení kolegy do IT. Znáte šikovného Iťáka? Doporučte ho a my vám dáme odměnu – kdysi jsem pracovala ve společnosti, která nabízela 50 000 za doporučení člověka do IT, ale to už je velmi dlouho, dnes to může být mnohem více a stejně se to společnostem vyplatí.
- Nebo se může jednat o nefinanční bonus – lístky do divadla, kina, zájezd, wellness atp. Zkrátka nabídnout to, co táhne. To, co by vašim lidem stálo za to, aby se zapojili do hledání zajímavého kolegy nebo aspoň popřemýšleli and tím, zda někoho šikovného neznají.
- Hezký článek o různém pojetí referral programu ve velkých nadnárodních společnostech jako jsou Google, DELL, Booking.com zpracoval Štěpán Bartyzal z Recruitis.io, mrkněte zde.
Jaké jsou tedy výhody tohoto programu?
- nižší náklady na nábor (opravdu tomu tak je – náklady na inzerci, případně personální agenturu, čas věnovaný celému výběrovému řízení,…)
- nábor se může značně urychlit
- zapojení zaměstnanců do náboru a rozšíření okruhu potenciálních uchazečů
- podpoření zaměstnanecké motivace a loajality
- společnosti pracují s tezi že kandidát je „proklepnutý“, že by současný zaměstnanec přeci nedoporučil někoho nespolehlivého
- dnes společnosti i řeší tzv. CULTURE FIT kandidáta, tzn. aby nebyl pouze fit, co se týká jeho znalostí a dovedností, ale aby mezi ním a společností byla i jakási chemie, aby firemní kultura souzněla s kandidátem a on s ní. Takže když doporučím někoho známého, jde zde velký předpoklad, že si sednete i po lidské stránce
- kandidát již od svého známého o společnosti ledacos ví a může se rozmyslet, zda by v této společnosti chtěl pracovat a má i „podpultové“ informace, nejen ty nablýskané z inzerce
Ať už hledáte práci, nebo vaše společnost momentálně nové posily hledá, může být sdílení těchto informací mezi vašimi blízkými a známými oboustranně výhodné.