ŽIVOTOPIS NENÍ JAKO MENU V RESTAURACI

„Prodej se. Ukaž, . Nabídni všechno co umíš, oni so vyberou, co potřebují – nikdy nevíš. Ukaž, jaký máš přesah a jak kvalitní uchazeč jsi a co všechno zvládneš!“ Je to opravdu nutné? Opravdu má váš životopis sloužit jako jídelní lístek směrem k zaměstnavateli a ať si zrovna vybere dle své chuti a co se mu hodí? Já říkám NE!

Životopis by rozhodně neměl být všehochuť naší osobnosti. A co víc, prezentuje naše profesní zaměření, nedělá z nás brouka Pytlíka, ale prezentuje naši expertízu. Možná jste se již setkali s názorem, že není dobré vytvářet univerzální CV, nebo jak já říkám právě „CV Brouka Pytlíka“, dočetli jste se, že je dobré vždy upravit CV na míru pozici, na kterou aspirujete. A je to pravda!

Buďte strategičtí. Téma strategie při psaní životopisu je v mých článcích zmiňované poměrně často a patrně ještě budu. 👀 NADSÁZKA: Personalisti jsou blbí! Neustále se u svých klientů setkávám s všeumělstvím a jsem vlastně ráda, že jsme se již přehoupli z určité skromnosti do tendence „umět se prodat“. Každý obchodník vám ale řekne, že nemůže prodávat zboží všem a že musí znát svoji cílovou skupinu (v našem případě svého potenciálního zaměstnavatele a požadavky na pracovní pozici). Protože, když bude chtít všechno prodat všem, tak nakonec neprodá nikomu nic. Už vidíte paralelu se psaním životopisu? Pokud ano, jste opravdu na dobré cestě.

Nyní, když mám v ruce CV Brouka Pytlíka, tak vám popíšu několik možných scénářů, které mohou nastat:

💭 Vaše CV je dlouhé, personalistu ho nebaví číst a „vyzobávat“ a přemýšlet, co je relevantní k dané pracovní pozici, kterou obsazuje.

💭 Personalista se vašeho všeumělství obává a klade si otázku, zda by vás pozice, na níž nabírá, bavila.

💭 Možná si personalista váš široký záběr vysvětlí tak, že vaše expertíza není nikde dostatečně hluboká a pohybujete se pouze po povrchu, protože toho děláte tolik (paralela s obchodníkem – prodat všechno a všem)

Namísto toho, abyste z vámi nabízeného profesního přesahu benefitovali, tak vám může naopak uškodit. Jak z toho ven? STRATEGIE.

👉 Nenechte personalistu vaše dovednosti vyzobávat a naservírujte mu je na zlatém podnose. HR chce na první dobrou najít v CV to, co hledá. Pročítá často desítky životopisů a tak se mu může lehce stát, že přehlédne to, do čeho by se jinak rád zazobl. Proto čtěte dobře popis pracovní pozice v inzerci a nabídněte personalistovi ony průsečíky s vašimi zkušenostmi.

👉 S místem v CV opět zacházejte strategicky. Prošpikujte jej relevantními informacemi o vás hodící se na otevřenou pracovní pozici. Pokud někdo hledá např. marketingového specialistu, tak je mu vlastně asi jedno, že pracujete i jako skautský vedoucí. Maximálně se u toho možná zastaví a bude uvažovat, zda budete mít dostatek času na práci u něj (opravdu jsem se s podobnými úvahami setkala), nebo nedej bůh bude mít předsudky nebo špatnou zkušenost se skautem. To si pak neškrtnete. Za mě je to informace navíc a zbytečná a naprosto nestrategická. A místo v CV, které vám tyto informace zabírají byste mohli využít mnohem efektivněji.

👉 Vaše expertíza – berme v úvahu, že se hlásíte na pracovní pozice, které odpovídají vaším zkušenostem. V tom případě byste neměli dát čtenáři vašeho CV vůbec šanci, aby ho myšlenka, zda máte dostatečnou kvalifikaci, napadla. A jsme opět u naservírování informací na zlatém podnose.

Takže buďte :

SPECIFIČTÍ KONKRÉTNÍNAJDĚTE PRŮSEČÍKY A ZVÝRAZNĚTE JE

Sdílejte příspěvek