10 nejčastějších otázek o LinkedInu

10 nejčastějších otázek o LinkedInu

Sdílejte příspěvek

„LinkedIn? Jo, to je ta síť, kde si lidi píšou „ambiciózní profesionál s vášní pro inovace“ a myslí si, že se se zájemci i spolupráci roztrhne pytel. Realita? Nikdo nepíše. A většina lidí netuší proč.

LinkedIn se tváří jednoduše – profil, spojení, příspěvek. Ale jakmile se začneš ptát „a co tam vlastně mám napsat?“ nebo „proč mě nikdo nevidí?“, zjistíš, že to není až tak intuitivní.

Přitom odpovědi existují. Jen je potřeba se na ně zeptat normálně a bez korporátního balastu.

Tady je 10 nejčastějších otázek o LinkedInu, které tě můžou napadnout. Odpovídám na ně jasně, lidsky a s nadhledem.


1) Co je to LinkedIn?

Napadá tě, k čemu je vůbec LinkedIn dobrý? Když už máš v mobilu Facebook, Insta, možná Xko (dřív Twitter) a TikTok, tak proč bys měl/a řešit ještě další síť?

Protože tahle není o kočkách, dovolených a fejkových filtrech (i když…), ale o práci, byznysu a příležitostech. LinkedIn je místo, kde můžeš ukázat, co umíš, s kým spolupracuješ, co tě baví řešit – a proč by tě někdo měl chtít do týmu nebo na projekt.

Je to tvoje online vizitka, reputační nástroj a vstupenka do světa profesionálů. Nezáleží, jestli jsi zaměstnanec, OSVČ, markeťák, vývojář, HR nebo jiný profík. Ale jen když ho používáš chytře, ne jako digitální odkladiště životopisu.

2) Jak se čte LinkedIn?

Taky sis nejsi jistý/á, zda to vůbec vyslovuješ správně? Protože někdo říká: „linkedyn“, jiný „linkin“ nebo dokonce „linkedýn“. Správně se to čte „linkt-in“  z anglického linkedin (linkt) a in (prostě in). Ale upřímně? Stejně tomu vévodí slang a říkáme linkáč.

Jestli to jednou vyslovíš blbě, fakt to není žádný velký trapas. Důležitější je, jestli víš, jak s linkáčem pracovat a co z něj můžeš dostat.

3) Jak začít na LinkedIn?

Založit si profil na linkáči není jaderná fyzika. Ale chápu – může tě brzdit pár klasických strašáků:
👉 „Nevím, co tam o sobě napsat.“
👉 „Ještě nemám dost zkušeností.“
👉 „Nechci, aby to všichni viděli.“
👉 „Stejně mě tam nikdo nezná.“

Povědomé?  Tak to chvíli ignoruj a prostě začni. Nahraj fotku, napiš, co děláš (nebo co chceš dělat), přidej první spojení – třeba kolegu, kámošku z vejšky nebo šéfa. Sleduj pár lidí nebo firem, co tě zajímají, a nech se vtáhnout.
Linkáč není jednorázovka, ale první krok je klíč. Zbytek doladíš za pochodu. A chyby? Děláme je všichni a neustále. Alespoň ti přidají na důvěryhodnosti, že jsi opravdový a autentický člověk.

4) Jak správně vyplnit LinkedIn profil?

Profil by měl na první dobrou ukázat, co děláš, s čím umíš pomoct a jaké máš zkušenosti. Vyplň všechny základní sekce a dej si záležet na headline, ten často rozhoduje o tom, zda si tvůj profil někdo rozklikne a bude ho studovat dále.

Fotka pořád hraje roli, takže ať tam máš něco aktuálního a důstojného (ne výřez z oslavy).

A hlavně nezapomeň na souhrn – často přehlížený, ale extrémně důležitý.
Nevíš, co tam napsat? Mrkni sem na článek „Proč je důležité mít vyplněnou sekci „O mně“ na LinkedIn?“

5) Jak vylepšit svůj LinkedIn?

První krok? Zkontroluj, jestli je tvůj LinkedIn vůbec aktuální. Fotka, pracovní pozice, souhrn, dovednosti – všechno by mělo odpovídat tomu, kde jsi teď, ne kde jsi byl/a před třema lety.

Zaměř se na dovednosti a jejich seřazení, zvaž, jestli by ti někdo nemohl napsat doporučení. Mrkni na to, jestli jsou popisy dostatečně jasné, čtivě a zda tě dobře vystihují. Projdi si taky nastavení profilu: viditelnost, info o tom, zda  hledáš pracovní příležitosti akdo tě může kontaktovat.

A nemusí to trvat dlouho. Tady jsou tipy, jak linkáč oprášit za deset minut.

6) Jak být vidět na LinkedIn?

Chceš být na LinkedInu úspěšný? Pak nestačí mít jen profil. Úspěšný LinkedIn znamená, že se tam opravdu hýbeš – reaguješ, komentuješ, sdílíš, sleduješ, co se děje. Nemusíš psát sáhodlouhé posty – někdy stačí chytrý komentář nebo sdílení cizího obsahu s vlastním názorem.

Lidi si tě začnou všímat, když tě budou vídat. A algoritmus ti pomůže, když budeš aktivní. Úspěšný profil není o tom, kolik toho máš napsáno, ale jak se na této síti chováš

7) Jaký je rozdíl mezi sledování a spojení na LinkedIn?

Na LinkedInu můžeš navázat spojení. To znamená, že si navzájem uvidíte příspěvky, můžete si psát zprávy a patříte do své profesní sítě. Sledování je jednostranné. Ty sleduješ, co daný člověk publikuje, ale nejste „napojení“ a nemůžeš mu napsat (pokud nemá otevřené zprávy).

Upřímně? Já osobně to nijak nerozlišuju, když mě někdo zajímá, rovnou mu pošlu žádost o spojení. Ale sledování má jednu praktickou výhodu – nemusíš čekat, jestli tě protistrana přijme. Když tě někdo inspiruje, prostě si ho sleduj i bez nutnosti propojení.

8) Co je to doporučení na LinkedIn?

Doporučení na LinkedIn je veřejná reference od někoho, kdo s tebou reálně pracoval a může říct, co děláš dobře, jak k věcem přistupuješ a proč má smysl s tebou spolupracovat. Najdeš ho úplně dole ve svém profilu, tedy pouze pokud už si nějakou referenci dostal/a.

Dobře napsané doporučení zvyšuje důvěryhodnost a pomáhá ti vystoupit z řady generických profilů. Takže pokud máš v síti někoho, s kým to stálo za to, napiš mu to a požádej o doporučení.

9) Jak najít práci přes LinkedIn?

První krok? Nastav si v profilu, že hledáš práci. Funkce Open to work ti umožní vybrat typ pozice, lokalitu, formu úvazku – a personalisté to pak snadněji uvidí. Nevíš, jak na to?

Pak si otevři sekci „Práce“, nastav si upozornění na nové nabídky a sleduj, co se tam děje. Ale tím to nekončí. Najdi si firmy, které tě zajímají, a ozvi se přímo lidem, co tam pracují. Napiš komentář, zprávu, reaguj na příspěvek, i to je součást hledání.

A nezapomeň – i ten nejlepší Open to Work ti moc nepomůže, pokud máš profil, který nikoho nezaujme. Potřebuješ být vidět a působit profesionálně. Jak na to?

10) Co je to firemní profil na LinkedIn?

Firemní profil je oficiální stránka firmy na LinkedInu. Slouží k tomu, aby ses jako značka ukázal*a světu – sdílení novinek, pracovních pozic, pohledů do zákulisí nebo obsahu, který zaujme kandidáty i zákazníky.

Dobrý firemní profil zvyšuje důvěryhodnost, pomáhá v náboru a posiluje employer branding. Ať už jsi recruiter, markeťák nebo CEO – je to tvoje online sebeprezenatce. Tak ji nenechávej prázdnou a hlavně do toho zapoj i lidi z týmu.

Picture of Veronika

Veronika

✔️Kariérové poradenství
✔️Externí HR konzultant
✔️ Lektor & Mentor
✔️ Headhunter do digitálního marketingu

Za jeden zelený čaj 🍵 pro mě

 49,- Kč

Nejnovější články