SERIÁL: POHOVOROVÉ CHUŤOVKY II.

Také někdy čtete na internetu, na co se vás personalista může na pohovoru zeptat a kroutí nad tím hlavou?

Nevíte, jak nejlépe odpovědět?

Bojíte se říci “nevím”?

V tomto seriálu budu postupně odpovídat na obvyklé, ale i záludné otázky personalistů, které vám mohou být u pohovoru položeny. Tyto odpovědi slouží pouze pro vaší inspiraci. Je třeba si uvědomit, že neexistuje univerzální jedna správná odpověď, ale pojďme se podívat na možné způsoby, jak o odpovědi přemýšlet a na co se připravit. Tak pojďme na to!

Jak by měl vypadat Váš ideální šéf?

Co vlastně personalisté touto otázkou zkoumají? – „Stejně s tím nic neudělám!“ se vám možná při položení této otázky honí hlavou.  Pro dobře fungující spolupráci mezi nadřízeným a členy jeho týmu nejsou důležité pouze znalosti a dovednosti jeho členů, ale zejména tzv. vzájemná pracovní chemie. Pokud uchazeč odpoví, že má rád usměvavého šéfa, který se nebojí utrousit i nějaký ten vtípek a povzbudit do práce a personalista přitom ví, že manažerovo vystupování je většinou spíše formální a velmi seriózní, může to znamenat, že spolupráce mezi novým členem týmu a manažerem nebude fungovat. Šikovný personalista bude ovšem dále zjišťovat, jak byste souzněli i s jiným stylem chování. Doporučuji ale se nezdráhat a rovnou se po vaší odpovědi zeptat, jaký vlastně manažer je, a to i v případě, že otázku ohledně ideálního šéfa nedostanete.

Jak odpovědět?

Toto je opravdu velmi individuální a každému vyhovuje něco jiného čili bych radila UPŘÍMNĚ. Nicméně i to může mít své limity. Pojďme to otočit – JAK NEODPOVĚDĚT: „No, určitě nechci šéfa, co mne furt buzeruje a neustále kontroluje.“, „Chtěla bych šéfa, který mně nechá dělat svou práci a nebude mi do mé práce strkat nos.“, „Chtěla bych benevolentního šéfa, kterému nevadí, že se během pracovní doby zařídím soukromé záležitosti.“, „Chtěla bych, aby to byl spíš takový kámoš.“

Co vás baví a co vás naopak vůbec nebaví?

Všimli jste si, že v otázce není zmíněno „v práci“? A to zcela záměrně! Personalisté touto otázkou v podstatě zjišťují, jaká je vaše osobnost a zda je v souladu s nabízenou pracovní pozicí. Nicméně i tak lze otázku strategicky zodpovědět. Pokud se budete hlásit na pozici účetního a na otázku „Co Vás baví a nebaví?“ odpovíte, že rádi stále něco nového vymýšlíte, že milujete inovace a kreativitu, že jste v podstatě akční člověk, který když se zrovna nepřipravuje na triatlon, tak organizuje sportovní/kulturní/společenské akce a naopak, že vás vůbec nebaví stereotypní činnosti, že musíte mít rozruch a že nesnášíte ticho. Pokud se budete ucházet o pozici obchodního zástupce a vaší nejoblíbenější činností je četba knihy, zahradničení, meditace, nebo používání analytických nástrojů, díky nimž se můžete dostat až k podstatě problému a že nesnášíte shon, dělání rychlých rozhodnutí a dáváte přednost komorním akcím, tak se zde také nebavíme o ideálním profilu. Je dobré uvádět ty příklady, které by mohly podpořit ty stránky vaší osobnosti, které jsou blízké vaší představě o dané pozici.

Jaká je vaše představa o finančním ohodnocení?

Pro kandidáty je toto jedna z nejzáludnějších a nejobávanějších otázky.

Uchazeče tak mohou napadat nejrůznější otázky – zejména pak tyto dvě?

„Co když si řeknu hodně a vezmou někoho, kdo si řekl méně.“

„Co když si řeknu moc málo a mohl jsem dostat víc?“

Před samotným pohovorem bych doporučovala mít odpověď na tuto otázku alespoň rámcově rozmyšlenou:

1) určit si minimální částku, pod kterou se nechcete dostat při zvážení vašich měsíčních výdajů, vašeho vzdělání, zkušeností atp.

2) Udělejte si analýzu trhu, kolik se zhruba mzdy ve vašem regionu na dané pozici pohybují, např. na www.platy.cz.

Pokud jste danou pozici našli na www.jobs.cz, tak je možné zjistit kolik je na pozici nabízeno, i když u ní není vyloženě částka viditelná. Firmy většinou zadávají mzdový rozsah, když pozici inzerují, ale tuto ale nastaví to v inzerci tak, aby byla pro uchazeče neviditelná. Dělají tak proto, aby s nabídka zobrazila/nezobrazila kandidátům, kteří filtrují pracovní pozice na základě hodnoty ve filtru PLAT.

Např. Společnost A nabízí pozici asistentky a nabízená mzda je stanovena v inzerci mezi 25 – 35 000/měsíc. Vy tuto informaci ale nevidíte. Pokud nezadáte nic do filtru PLAT, tak se vám tato nabídka ukáže, ale nevíte, zda splňuje vaši představu. Pokud zadáte filtr PLAT, tak se tato nabídka:

  • Od 15 000 ZOBRAZÍ
  • OD 20 000 ZOBRAZÍ
  • Od 25 000 ZOBRAZÍ
  • Od 30 000 ZOBRAZÍ
  • Od 35 000 ZOBRAZÍ
  • Od 40 000 JIŽ NEZOBRAZÍ
  • Od 50 000 JIŽ NEZOBRAZÍ
  • Od 60 000 JIŽ NEZOBRAZÍ

Postupným filtrováním lze ve většině případů zjistit maximální částku, kterou společnost nabízí. Čili pokud se ucházíte např. o pozici asistentky u dané společnosti a vaše představa je 40 000/měsíc, tak si postupným filtrováním částek můžete ověřit soulad představy maximální nabízené částky. Nicméně, není to vždy 100%. Ne každá společnost může mzdu zadat někdy může danou částku ještě změnit.

3) určete si částku vaší měsíční mzdy v HRUBÉM, kterou byste rádi v novém zaměstnání dostali

4) Pokud jste zdatní vyjednavači, nebo se vyjednávání nebojíte, tak zkuste požadovanou částku lehce navýšit.

Až tuto otázku od personalisty dostanete, tak dříve, než řeknete konkrétní částku, tak se zkuste zeptat na to, co všechno vám společnost nabízí – jaké má benefity? Zda vyplácí tzv. 13 plat? Zda mají nějaký bonusový systém? Zda je zde možnost ke kariérnímu růst?

Pokud se Vás na tuto otázku personalista nezeptá, ale naopak se zeptá, zda máte nějaké další otázky – můžete tuto oblast otevřít vy sami, nicméně nedoporučuji tuto otázku klást mezi prvními, nejdříve s poptejte třeba na více informací k pracovní náplni, týmu, kultuře společnosti, apod.

Sdílejte příspěvek